niedziela, 25 września 2022

Posiedzenie polsko-ukraińskiej międzyrządowej komisji ds. współpracy gospodarczej - zdjęcia, film

 W Podkarpacki Urzędzie Wojewódzkim 22 września b.r. odbyło się posiedzenie polsko-ukraińskiej międzyrządowej komisji ds. współpracy gospodarczej.


W posiedzeniu uczestniczył wiceminister Marcin Horała, Iryna Wereszczuk, wicepremier i minister ds. Reintegracji Terytoriów Tymczasowo Okupowanych Ukrainy  i wojewoda Ewa Leniart. 

Podczas posiedzenia plenarnego poruszono kwestie współpracy handlowej, energetycznej, transportowej, rolnej, celnej, pomocy humanitarnej i współpracy w odbudowie Ukrainy.

- Spółka CPK jako jedyna w Polsce inwestuje w rozwój sieci Kolei Dużych Prędkości. Jesteśmy odpowiedzialni za realizację ambitnego Programu Kolejowego, który przewiduje budowę prawie 2000 km nowych linii kolejowych, w większości w parametrach KDP. Dlatego popieramy pomysł budowy takiej linii na odcinku Warszawa-Kijów. Oprócz trasy biegnącej przez Jagodzin, chcemy też zaproponować drugie połączenie KDP Polska-Ukraina. Spółka CPK planuje budowę trasy kolejowej Trawniki – Zamość – Bełżec. Po stronie ukraińskiej taka linia mogłaby zostać przedłużona do Lwowa i Kijowa. Proponowane przez nas połączenie do Lwowa można byłoby również przedłużyć na wschód od Karpat aż do portów czarnomorskich Ukrainy i Rumunii. Byłoby to najkrótsze geograficznie połączenie między Morzem Czarnym i Bałtyckim, które zapewniłoby alternatywne trasy transportu w przypadku blokady Morza Czarnego - powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała.

W ministerstwie rozwoju i technologii przygotowaliśmy przepisy umożliwiające obywatelom Ukrainy, legalnie przebywającym na terytorium RP, zakładanie działalności gospodarczej na takich samych zasadach, jak obywatele polscy. Dodatkowo uprościliśmy zasady eksportu towarów podwójnego zastosowania przez polską granicę do Ukrainy – mówił minister Buda. Buda podkreślił, że  9 czerwca uruchomiony został nabór polskich firm zainteresowanych wznowieniem eksportu i udziałem w odbudowie Ukrainy. Na zlecenie MRiT prowadzi go Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Pod koniec sierpnia rozpoczęły się konsultacje z firmami, które zgłosiły się do programu. Zarejestrowało się ponad 1200 podmiotów.

Jesteśmy gotowi do współpracy ze stroną ukraińską w tej sprawie i do wspólnego działania na rzecz zmiany przebiegu Europejskich Korytarzy Transportowych. Uwzględnienie proponowanej linii w przebiegu korytarzy otworzyłoby drogę do pozyskania środków unijnych na jej budowę po obu stronach naszej granicy - dodał Horała

Te działania polityczne prawdopodobnie zmierzają do przemian geopolitycznych, zmiany granic i układu państw. Tu dotyczy to w szczególności Polski, Ukrainy i Rosji. Część Ukrainy, tej zachodniej, może należeć do Polski. a ta wschodnia do Rosji. A za tym dokona się przemiana pozostałych. Dotyczy to także Chin, które mogą mieć w tym udział od strony rosyjskiej. Budowa szlaków transportowych być może ma wesprzeć handel Chin i Rosji z zachodnią Europą oraz przerzutem ludzi. Ukraina jest doszczętnie zniszczona i rozgrabiona przez politykę. W tym działalność amerykańską na tym terenie. Z resztą podobnie jak Polska. W związku z tym jak Polska może pomagać Ukrainie sama borykając się z biedą i brakiem uzbrojenia. 
















 Kinga Kuźniar

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.