środa, 24 kwietnia 2024

RaP Steam: P. Koszelnik: Wykształcimy sobie przyszłych studentów i będziemy mieć jeszcze lepszych absolwentów

Dzisiaj 24 kwietnia b. r. w G2A Arena odbyła się konferencja dotycząca projektu RaP Steam.





Projekt „RaP STEAM – robotyka i programowanie w szkołach podstawowych z terenu województwa podkarpackiego” realizuje z dotacji Podkarpacki Zespół Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie razem z Partnerami: Politechniką Rzeszowską im. Ignacego Łukasiewicza, Gminą Grodzisko Dolne oraz Wojewódzkim Domem Kultury w Rzeszowie.

 RaP STEAM skierowany jest do szkół celem podniesienia jakości i efektywności oferowanych usług edukacyjnych w województwie podkarpackim ukierunkowanych na rozwój u uczniów/uczennic szkół podstawowych ważnych na rynku pracy kompetencji w zakresie robotyki i programowania w okresie od maja 2023 r. do grudnia 2029 r.

W projekcie planuje się wprowadzić do szkół podstawowych innowację pedagogiczną dotyczącą nauczania w klasach 4-8 przedmiotu informatyka z wykorzystaniem elementów robotyki edukacyjnej oraz zajęć pozalekcyjnych z robotyki edukacyjnej, zakupienie do centrów szkoleniowych i pracowni szkolnych niezbędnego do realizacji zadań i celów projektu wyposażenia, zapewnienia merytorycznego wsparcia dla nauczycieli i kadry zarządzającej szkół, zorganizowania w szkołach dla uczniów zajęć pozalekcyjnych z robotyki edukacyjnej i programowania robotów, przygotowania uczniów i nauczycieli do konkursów/zawodów robotycznych, zorganizowania dla uczniów obozów robotycznych oraz warsztatów promujących robotykę, naukę programowania, nauczanie STEAM.

Z projektu korzystać będą publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe z terenu województwa podkarpackiego prowadzące nauczanie w klasach 4-8, które zgłosiły chęć udziału w projekcie oraz ich uczniowie, nauczyciele i kadra zarządzająca.

W ramach projektu objęte zostanie wsparciem:

ok. 771 szkół
ok. 1 050 przedstawicieli kadry zarządzającej
ok. 2 520 nauczycieli/nauczycielek
ok. 8 672 uczniów/uczennice



Projekt RaP STEAM ma charakter systemowy w kontekście wyzwań regionalnych w zakresie zwiększenia jakości i efektywności systemu edukacji w województwie podkarpackim.

Projekt przewiduje rozwijanie specyficznych umiejętności, kompetencji oraz kwalifikacji uczniów i uczennic niezbędnych dla rozwoju regionalnego rynku pracy, rozwoju społecznego oraz rozwoju edukacyjnego.

Wartość projektu: 133 044 117,00 zł

Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 113 087 499,45 zł

Uczenie programowania kształtuje kompetencje myślenia kompetencyjnego, tj. umiejętność logicznego myślenia, planowania, wnioskowania, dekompozycji i rozwiązywania problemów.

Nauczanie robotyki ma korzystny wpływ na wzrost zainteresowania uczniów przedmiotami ścisłymi. Zajęcia z zakresu robotyki edukacyjnej uczą algorytmiki, programowania, a także umożliwiają praktyczne stosowanie matematyki, fizyki i techniki. Jest to interdyscyplinarna dziedzina wiedzy, która potrafi zainspirować uczniów i uczennice. Konstruowanie algorytmów, ich kodowanie w języku programowania robotów  oraz przewidywanie rezultatów podjętych działań ćwiczy umiejętność logicznego myślenia, innowacyjnego rozwiązywania problemów oraz kreatywnego działania.

Nauczanie robotyki ma korzystny wpływ na wzrost zainteresowania uczniów przedmiotami ścisłymi. Zajęcia z zakresu robotyki edukacyjnej uczą algorytmiki, programowania, a także umożliwiają praktyczne stosowanie matematyki, fizyki i techniki. Jest to interdyscyplinarna dziedzina wiedzy, która potrafi zainspirować uczniów i uczennice. Konstruowanie algorytmów, ich kodowanie w języku programowania robotów  oraz przewidywanie rezultatów podjętych działań ćwiczy umiejętność logicznego myślenia, innowacyjnego rozwiązywania problemów oraz kreatywnego działania.

Celem projektu jest promocja rozwoju robotyki edukacyjnej oraz nauki programowania, opracowanie programu zajęć z zakresu robotyki i programowania, wspieranie organów prowadzących szkoły podstawowe w odpowiednim doposażeniu placówek, służącym realizacji zajęć z programowania z wykorzystaniem robotów edukacyjnych, wspieranie rozwoju kompetencji nauczycieli.

Realizacja projektu jest przewidziana na lata 2023 – 2029. W tym czasie ze szkoleń z zakresu robotyki i programowania skorzysta ponad 1900 osób (w tym nauczyciele i nauczycielki oraz przedstawiciele kadry zaradzającej szkół z terenu województwa podkarpackiego). Natomiast uczniowie i uczennice z klas 4-8 skorzystają z zajęć pozalekcyjnych z robotyki z elementami programowania, jak również z pozostałych form wsparcia przewidzianych w projekcie (warsztaty, obozy kształtujące umiejętności uczniów  i uczennic w zakresie robotyki i programowania).


Etap 1 :: Rekrutacja szkół: maj 2023 r.
Przeprowadzenie przez Podkarpacki Zespół Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie otwartej rekrutacji szkół z terenu województwa podkarpackiego – do udziału w projekcie zostaną zaproszone wszystkie organy prowadzące szkoły podstawowe z terenu województwa podkarpackiego, w których realizowane jest nauczanie w klasach 4-8. Zebranie deklaracji organów prowadzących/szkół do udziału w projekcie edukacyjnym.

Etap 2 :: Wniosek o dofinansowanie: lipiec 2023 r.
Przygotowanie przez Województwo Podkarpackie/Podkarpacki Zespół Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie, we współpracy z partnerami wniosku o dofinansowanie projektu w ramach priorytetu 7 Kapitał ludzki gotowy do zmian, programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027.

Etap 3 :: wyposażenie szkół podstawowych i centrów szkoleniowych dla nauczycieli: 2024 –2025 r.
Wyposażenie szkół podstawowych (zestawy robotów edukacyjnych, niezbędne oprzyrządowanie techniczne oraz oprogramowanie). Ponadto wyposażenie centrów szkoleniowych dla nauczycieli, tj.: 1) zakup wyposażenia do pracowni szkolnych wraz z niezbędnym oprzyrządowaniem technicznym i oprogramowaniem; 2) zakup wyposażenia do centrów szkoleniowych Podkarpackiego Zespołu Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie wraz z niezbędnym oprzyrządowaniem technicznym i oprogramowaniem; 3) zakup wyposażenia do centrum szkoleniowego Gminy Grodzisko Dolne wraz z niezbędnym oprzyrządowaniem technicznym i oprogramowaniem.

Etap 4 :: materiały metodyczno-dydaktyczne dla nauczycieli i wdrożenie innowacji w szkołach: 2024 – 2025 r.
Przygotowanie przez Województwo Podkarpackie/Podkarpacki Zespół Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie, we współpracy z partnerami materiałów metodyczno-dydaktycznych i wdrożenie innowacji w szkołach.

Etap 5 :: Program szkoleń dla nauczycieli: 2024 r.
Opracowanie programu szkoleń dla nauczycieli z zakresu nauczania robotyki i programowania.

Etap 6 :: Szkolenia dla nauczycieli i nauczycielek oraz kadry zarządzającej szkół, w tym merytoryczne wsparcie nauczycieli: 2025 – 2026 r.
Szkolenia dla ok. 1300 nauczycieli  i nauczycielek zrekrutowanych do projektu  (średnio po 2 osoby z każdej szkoły), zgodnie z opracowanym w ramach projektu programem szkoleń z zakresu nauczania robotyki i programowania: ścieżka programistyczna, ścieżka programowania robotów, ścieżka metodyczno – dydaktyczna. Ponadto – szkolenie ok. 700 dyrektorów szkół (sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad wdrożoną w ramach projektu w szkołach innowacją pedagogiczną).

Etap 7 :: Zajęcia dla uczniów i uczennic: lekcyjne i pozalekcyjne – robotyka: 2025 – 2029 r.
Wyposażenie szkół podstawowych (zestawy robotów edukacyjnych, niezbędne oprzyrządowanie techniczne oraz oprogramowanie).

Etap 8 :: pozostałe przewidziane w projekcie formy wsparcia dla uczniów: 2026 – 2029 r.
Realizacja pozostałych wydarzeń przewidzianych w ramach projektu, w tym: pikników naukowych promujących robotykę, naukę programowania, propagowanie idei STEAM w nauczaniu, konkursów/zawodów dla uczniów z programowania i robotyki, warsztatów, obozów kształtujących umiejętności uczniów w zakresie robotyki i programowania.

Równolegle do konferencji miały miejsce zajęcia z robotyki dla młodzieży.





























 Kinga Kuźniar

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.