czwartek, 22 października 2020

Podsumowanie kryzysu: kultura, rolnictwo i pozostałe branże w tragicznej sytuacji - Wojewoda: W moim urzędzie są zasady

Po obradach sztabu kryzysowego 22.10.2020 wojewoda Ewa Leniart oświadczyła, że sytuacja jest dramatyczna.

Covid atakuje jednak nie ma potrzeby tworzyć szpitala polowego. Szpitale będą systematycznie organizować się w leczeniu covid. To będzie proces - oświadczyła wojewoda. Dalszy ciąg pandemii, która nie została ogłoszona m.in przez WHO.


 Tymczasem ludzie walczą o przetrwanie nie przez covid, a brak pracy i możliwości zarobku. Alarmują rolnicy o czym pisałam tutaj. Na pytanie o wsparcie rolników i ich trudnej sytuacji wojewoda poinformowała, że spotkała się wczoraj z delegacją Konfederacji i rolników - Nie można utrudniać ludziom życia. Bądźmy rozsądni - zaapelowała. Dodała, że spotkanie było krótkie, bo delegacja odmówiła ubrania masek. U mnie w urzędzie są zasady - skwitowała zapewniając, że to nie jest dobry moment do spotkań ale jest gotowa do rozmów z każdym. Warto przypomnieć, że urząd to nie prywatny budynek wojewody, a publiczny i powinien być przychylny obywatelom. w tym przypadku można domniemać, że urzędnicy wymigują się od wykonywania obowiązków na rzecz społeczności, która ich zatrudnia włącznie z wojewodą.
 O ratunek apelują instytucje kultury jak np. kina czy teatr. Adria Art z Bydgoszczy jako organizator wielu wydarzeń kulturalnych informuje, że 25% ani nie zaspokaja potrzeb uczestników ani organizatorów (zdjęcia poniżej). Wydarzenia są przekładane. Ludzie przez obostrzenia rezygnują z uczestnictwa w imprezach, bo pop prostu chcą normalnie oddychać i się nie denerwować. Tu apel Adria Art:

"Adria Art, bydgoska firma organizująca wydarzenia w całej Polsce od marca tego roku przeniosła na nowe terminy blisko 300 imprez, a 266 odwołała. W tym w Łodzi, Katowicach, Szczecinie, Krakowie czy Koszalinie. 

Dzisiaj, po kolejnych obostrzeniach, kultura może być otwarta, ale tylko w 25 proc. To jedna czwarta miejsc na widowni. Czym to skutkuje? 

- Na co dzień wynajmuje salę, w których odbywają się nasze wydarzenia. Obecnie, niestety tylko je przenoszę, gdyż 25 proc. wypełnienia danego obiektu nie jest w stanie pokryć nawet części naszych kosztów – tłumaczy Arek, pracownik Adria Art, w specjalnie przygotowanym filmiku, pokazującym pracę organizatorów. 

Walczymy o kulturę

Od czasu trwania COVID-19 kultura przeżyła trzęsienie ziemi. Aktorzy, muzycy, reżyserzy, a także osoby, które zajmują się organizowaniem spektakli, koncertów i kabaretów od środka zostali pozbawieni stałych dochodów. 

- Wirus po raz kolejny pokazuje środkowy palec. Zatrzymuje to, co kochamy, i nie pozwala nam tworzyć dla Was. Codziennie mówimy mu „stop”. Pragniemy wzruszeń i powrotu do normalności. Ale, niestety, na to potrzeba czasu – wyjaśnia Adria Art w swoim komunikacie na Facebooku. 

Firma podkreśla, że dzięki jednej decyzji – o zachowaniu biletu – są w stanie przetrwać ten bezczynny okres i spotkać się ze swoimi widzami w nowym terminie.

- Walczymy każdego dnia, bo wy wejście dla nas ważni. Walczymy dla kultury – tłumaczy Ania zajmująca się w Adria Art sprzedażą. 

Najważniejsi są widzowie 

Sytuacja w Polsce dotycząca koronawirusa zmienia się z dnia na dzień. Jeszcze chwilę temu wydarzenia kulturalne mogły odbywać się w 50 proc. zapełnienia sali, a widzowie siedzieli od siebie w odpowiednich odległościach. 

Na każdej sali pojawiały się oświadczenia o stanie zdrowia, nie zabrakło dezynfekcji rąk oraz maseczek zakrywających usta i nos. 

- Wiemy, że najważniejsi jesteście Wy, widzowie – i zdrowie Wasze, rodzin, bliskich. Jednak wierzymy, że ważna jest też kultura. Chcemy móc ją tworzyć także po pandemii. Jeśli jesteście w stanie nam pomóc w tym okrutnym czasie dla nas wszystkich – prosimy, zróbcie to. My odwdzięczymy się niezapomnianymi przeżyciami na scenie – dodaje Adria Art

Decyzje o danych imprezach – odwołanych, przeniesionych, oraz tych które się odbędą pojawią się na stronie adria-art.pl po cotygodniowej aktualizacji ze strony rządu. Osoby, które zakupiły bilety otrzymają wiadomość na skrzynkę e-mail."


 W przypadku festiwalu Carpathia, odbywającego się w filharmonii, ochroniarz uzurpujący sobie prawo do weryfikacji oświadczenia naruszał nietykalność uczestników. Centrum powiadamiania ratunkowego nie reaguje na tego typu sygnały. Osoby obsługujące rzucają słuchawką, a organizatorzy jak Estrada unika odpowiedzialności zasłaniając się ministerialnymi wytycznymi! Tymczasem Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego nie precyzuje środków ochrony uczestników! Tu kulturą powinni wykazać się organizatorzy. Ochroniarz nie ma prawa dotknąć nikogo, bo narusza nietykalność z art. 277 kodeksu karnego, a jedynie wezwać policję. 

"Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Rozwoju oraz Główny Inspektor Sanitarny

Spis treści:

  1. Wewnętrzne zasady organizatora wydarzenia.
  2. Zasady pracy artystycznej i wykonawczej.
  3. Polityka informacyjna dla uczestników wydarzeń.
  4. Zasady organizacji widowni.
  5. Zasady bezpieczeństwa na terenie wydarzenia.
  6. Prowadzenie działalności gastronomicznej i handlowej podczas wydarzenia.
  7. Dodatkowe procedury dla imprez plenerowych.
  8. Procedury postępowania w przypadku potwierdzenia zakażenia wirusem SARS-CoV-2 uczestnika lub obsługi wydarzenia.
  1. Wewnętrzne zasady organizatora wydarzenia.
    1. Powołanie przez organizatora wydarzenia koordynatora do spraw zdrowotnych lub delegowanie konkretnego pracownika do zadań związanych z dbałością o zachowanie wszelkich ustalonych procedur oraz stałego kontaktu z wyznaczoną osobą z właściwej powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej.
    2. Monitorowanie aktualnej sytuacji  związanej z wyodrębnieniem stref żółtej i czerwonej jako obszarów z dodatkowymi obostrzeniami i zastosowanie się do wytycznych GIS.

 

    1. Zapewnienie dodatkowych procedur dla osób pracujących przy realizacji wydarzenia:
  1. zebranie danych kontaktowych do obsługi wydarzenia (tzw. tracking pracowników);
  2. obowiązkowe maseczki/przyłbice u wszystkich pracowników i kontraktorów, szczególnie mających kontakt z publicznością;
  3. dezynfekcja dłoni przy wejściu na teren imprezy i wyjściu;
  4. w szatniach i toaletach dostępne środki do dezynfekcji;
  5. oznaczenie dedykowanych pojemników na zużyte środki ochrony osobistej;
  6. organizacja posiłków w podziale na grupy i w formie „na wynos”;
  7. wyposażenie personelu sprzątającego w środki ochrony osobistej oraz środki do dezynfekcji;
  8. szkolenie pracowników w zakresie bezkontaktowej obsługi publiczności oraz procedur stosowanych na imprezie;
  9. planowanie harmonogramu organizacji wydarzenia w taki sposób, aby jak najmniejsza liczba osób pracowała w jednym czasie w jednym miejscu – uwzględniając również pracowników biurowych;
  1. opracowanie odpowiednich zapisów do umów z kontrahentami i pracownikami na umowę zlecenie/dzieło (np. klauzula RODO dotycząca udostępniania danych GIS, oświadczenie o stanie zdrowia)
  2. opracowanie odpowiednich zapisów do instrukcji BHP uwzględniających wytyczne GIS.
  1. Zasady pracy artystycznej i wykonawczej.
    1. Jeśli to możliwe – organizacja trybu pracy z uwzględnieniem systemu zmianowego i rotacyjnego oraz niezbędnej rezerwy kadrowej.
    2. Artyści zobowiązani są do wypełnienia oświadczenia na temat stanu zdrowia w momencie przystąpienia do pracy.
    3. Przygotowanie w pierwszej kolejności wydarzeń artystycznych w kameralnej obsadzie, z uwzględnieniem możliwości przeprowadzenia prób w dużych salach z zachowaniem wymaganego dystansu.
    4. Adaptacja spektakli repertuarowych oraz programów koncertowych na potrzeby pokazów i koncertów plenerowych (gdy ich organizacja będzie możliwa).
    5. Przeprowadzanie poszczególnych działań artystycznych z dostosowaniem odległości 1,5 metra pomiędzy występującymi tam, gdzie będzie to możliwe.
    6. Ograniczenie usadzenia pełnego składu orkiestry w kanale orkiestrowym.
    7. Regularna dezynfekcja powierzchni używanych przez artystów, włącznie z dekoracjami i rekwizytami, z którymi mają bezpośredni kontakt.
    8. Kostiumy: ubieranie i rozbieranie bez garderobianych tam, gdzie to jest możliwe. Po zdjęciu kostium powinien być włożony do worka foliowego, oznaczonego imieniem i nazwiskiem danego artysty, a następnie oddany do pralni.
    9. Mikroporty: indywidualne dla każdego aktora, podpisane, na czas trwania całego cyklu przedstawień.
    10. W orkiestrach – dla instrumentów dętych pojemniki ze środkiem dezynfekującym, służące do oczyszczania instrumentów ze skroplonego powietrza.

 

  1. Polityka informacyjna dla uczestników wydarzeń.
    1. Organizatorzy wydarzeń powinni dokonać aktualizacji swoich regulaminów pod kątem wprowadzenia do nich dodatkowych zapisów w zakresie bezpieczeństwa epidemicznego.
      1. klauzule dot. ochrony danych osobowych, umożliwiające Organizatorowi udostępnienie Głównemu Inspektoratowi Sanitarnemu i służbom porządkowym danych osobowych uczestników imprezy;
      2. obowiązek samodzielnego wyposażenia się uczestnika w materiały ochrony osobistej;
      3. złożenie przez uczestnika obowiązkowego pisemnego oświadczenia przy wejściu na imprezę lub wcześniej drogą online, że uczestnik, według swojej najlepszej wiedzy, nie jest osobą zakażoną oraz nie przebywa na kwarantannie lub pod nadzorem epidemiologicznym;
    2. Uczestnicy muszą zostać poinformowani z wyprzedzeniem:
      1. o tym, że uczestnictwo w wydarzeniu jest równoznaczne z akceptacją ww. regulaminu, którego zapisów uczestnik jest zobowiązany przestrzegać;
      2. o zasadach uczestnictwa w danym wydarzeniu pod kątem zasad logistyki i bezpieczeństwa na terenie wydarzenia.
    3. W powyższej komunikacji organizator wydarzenia powinien wykorzystać wszystkie dostępne kanały informacyjne.
    4. Zbieranie danych osobowych i kontaktowych:
      1. dane te umożliwiają łatwy kontakt z uczestnikami wydarzenia po jego zakończeniu;
      2. zbieranie ich jest rekomendowane, aby ułatwić służbom sanitarnym dochodzenie epidemiologiczne na wypadek wykrycia, że osoba zakażona brała udział w danym wydarzeniu;
      3. dane, po ich pozyskaniu, powinny być przechowywane przez organizatora przez 2 tygodnie."

Do tego na stronie ww ministerstwa można zapoznać się z możliwością uzyskania wsparcia, co lepszym rozwiązaniem byłoby dać ludziom pracować normalnie i uczciwie zarabiać pieniądze. Takie działanie doprowadzi do tego, że poszkodowanych nie będzie miał kto finansować i już to się dzieje, bo zadłużenie kraju jest ogromne.

"Szerokie wsparcie dla sektora kultury

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego uruchomiło dotychczas kilkanaście różnorodnych form wsparcia dla całego sektora kultury. Obecnie trwa rozpatrywanie wniosków złożonych w ramach Funduszu Wsparcia Kultury. 400 mln zł zostanie przekazanych samorządowym instytucjom artystycznym, organizacjom pozarządowym i przedsiębiorcom działającym w sektorze kultury na pokrycie strat poniesionych od początku pandemii, czyli od 12 marca.

Łączna wartość działań pomocowych rządu dla kultury szacowana jest już na ok. 6 miliardów zł i obejmuje m.in.:

  1. Wielomilionową pomoc dla przedsiębiorstw z branży kultury, NGO-sów, osób samozatrudnionych i na umowach cywilno-prawnych w ramach Tarczy Antykryzysowej:
     
    1. Dla osób na umowach cywilonoprawnych:
      świadczenie postojowe w wysokości 2080 zł, zwolnione z podatku
       
    2. Dla przedsiębiorstw oraz osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (wybrane rozwiązania):
      - dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenia,
      pożyczka obrotowa finansująca wypłatę wynagrodzeń w sektorze MŚP,
      zwolnienie ze składek ZUS,
      umorzenie zaległości podatkowych,
      możliwość odliczenia straty z bieżącego roku od dochodu za rok poprzedni,
      niskooprocentowana pożyczka ze środków Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców do kwoty 5 000 zł,
      w wysokości 2080 zł albo 1300 zł.
       
    3. Dla opiekunów Pomników Historii oraz miejsc światowego dziedzictwa:
      możliwość ubiegania się o dofinansowanie wynagrodzeń osób zatrudnionych przez podmiot zarządzający Pomnikiem Historii lub miejscem światowego dziedzictwa ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
       
    4. Dla instytucji kultury – zarówno państwowych, współprowadzonych z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, jak i samorządowych:
      wsparcie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy w następstwie wystąpienia epidemii.
       
    5. Dla organizacji pozarządowych:
      możliwość dofinansowania kosztów wynagrodzeń oraz świadczenia na ochronę miejsc pracy
      zwolnienie z nieopłaconych składek
      nowe warunki zaciągania pożyczek (wydłużenie karencji w spłacie kapitału, możliwość zawieszenia spłaty rat, możliwość obniżenia oprocentowania, wydłużenie okresu spłat)
      zmiany w rozliczaniu wykonanych zadań publicznych
      możliwość rozłożenia na raty należności ZUS
      przesunięcie płatności podatku
      wydłużenie terminów składania rozliczeń podatkowych
  1. Utworzenie specjalnego programu „Kultura w sieci” z budżetem 80 mln zł, w tym 20 mln na stypendia dla twórców i artystów. Łącznie wsparcie w ramach projektu uzyskało 3405 projektów – 1182 instytucjonalne i 2223 indywidualne (w sumie wsparcie uzyskało 3405 projektów). 60 mln zł zostało przeznaczonych na projekty instytucjonalne z wyłączeniem zakupu sprzętu.
     
  2. Wielokrotne zwiększenie pomocy socjalnej MKiDN. Przyznanych zostało już blisko 9 tys. zapomóg socjalnych po 1800 zł, a łączny budżet na zapomogi został podniesiony z planowanych 500 tys., a następnie 3 mln zł – do blisko 20 mln zł. Dalsze wsparcie jest sukcesywnie realizowane. Osoby w trudnej sytuacji mogą aplikować o zapomogę kilkukrotnie, nabór i ocena są prowadzone w trybie ciągłym. 
     
  3. Zwiększenie środków (o 55 mln zł, do 390 mln zł) i zmiany w regulaminach Programów Ministra (uelastycznienia i bardziej liberalne podejście do oceany realizacji i rozliczenia projektów, uproszczenie zgłaszania zmian w projektach, możliwość obniżenia albo rezygnacji z wkładu własnego).
  4. Zwiększenie puli stypendiów Ministra z 1,5 do 6,5 mln zł. Przyznano blisko 350 stypendiów.
     
  5. Gwarancje kredytowe dla sektora kreatywnego w BGK na kwotę 500 mln zł.
     
  6. Specjalne wsparcie dla branży filmowej w 1. i 3. Tarczy Antykryzysowej (umożliwienie uznawania premier filmowych organizowanych na platformach VOD oraz wprowadzenie opłaty od operatorów VOD na rzecz wsparcia funduszu polskiej kinetografii).
     
  7. Wystąpienie do UE o zerową stawkę VAT na książki – sprawa w toku.
     
  8. Kontynuacja prac nad ustawą o uprawnieniach artysty zawodowego i utworzeniem Funduszu Wsparcia Artystów Zawodowych.
     
  9. Program NCK „Kultura-Interwencje” z budżetem 10 mln zł.
     
  10. Nowelizacja budżetu w celu zrekompensowania instytucjom kultury prowadzonym i współprowadzonym przez MKiDN strat związanych z ograniczeniami w ich działalności.
     
  11. Wprowadzenie voucherów, na które mogą być wymieniane zobowiązania instytucji kultury, które nie mogą być obecnie dotrzymane, np. niewykorzystane bilety na wydarzenia kulturalne.
     
  12. Umożliwienie dyrektorom instytucji kultury wypłacania dodatkowego wynagrodzenia dla artystów za pracę „zastępczą” realizowaną poza siedzibą instytucji (wykładnia  art. 31a ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).
     
  13. Sfinansowanie Tarczy dla literatów z budżetem w wysokości 2,3 mln zł na wsparcie autorów poprzez zakup licencji do publikowanych wcześniej lub premierowych tekstów: wierszy i opowiadań, ale też szkiców krytycznych i tłumaczeń.
     
  14. Uruchomienie Funduszu Wsparcia Kultury w wysokości 400 mln zł przeznaczonych na zapewnienie ciągłości działalności artystycznej i utrzymanie miejsc pracy dla instytucji artystycznych, NGO i przedsiębiorców prowadzących działalność w dziedzinie teatru, muzyki lub tańca. Rekompensata dotyczy utraconych – z powodu epidemii – przychodów w okresie od 12 marca do 31 grudnia br. Nabór wniosków zakończył się 21 października."



A sklepie Auchan - zdjęcia poniżej z Krasnego k/ Rzeszowa personel arogancko odmawia obsługi klientów bez masek. Na zapytanie dlaczego i jakim przepisem się posługują odpowiadają, bo nie! Nie przeszkadza im to, że za chwile wylądują na bezrobociu, bo ludzie będą po prostu robić zakupy np. na targu w przyjemnych okolicznościach. Brak świadomości i logicznego myślenia jest przerażająca. Przepisów nie znają ochroniarze, którzy tylko lakonicznie informują o nieobsłużeniu za brak maski!
Identycznie sytuacja ma się w sklepie Decathlon, gdzie obsługa w ogóle nie chce rozmawiać z osobami bez masek (zdjęcie w Decathlon w Plazie Rzeszów)!



Sytuacja gdzie pracownik sanepidu z Bielska - Białej wykazał się wyjątkową inteligencją:
".... do kobiety zadzwonił sanepid, że ma iść na kwarantanne, bo ktoś z klasy jej syna ma covid.
Zadzwonili jak kobieta była w pracy i pyta się co ma zrobić.
Sanepid powiedział aby dzień spędziła normalnie a kwarantanne zaczęła od jutra."



 Świadczy to o tym, że mamy do czynienia z manipulacją i zamachem na zdrowie ludzkości poprzez psychiczne i finansowe wyniszczenie. Krótko mówiąc idioci robią z ludzi idiotów! A przynajmniej próbują, bo świadomość tego co się dzieje wśród ludzi jest coraz większa.

 Szpitale i recepcje są puste, a ludzie z zawałami czy innymi dolegliwościami umierają  w domach czy korytarzach izby przyjęć. Dzieci torturowane środkami dezynfekcyjnymi mają zniszczone rączki


Dziękuję wszystkim za wszelkie informacje do artykułu i przypominam o prawie nie przyjmowania mandatów. cdn

Kinga Kuźniar

2 komentarze:

  1. Faktycznie bardzo ciekawie napisane. Czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń
  2. W sumie o rolnictwie można bardzo dużo pisać i ja jestem przekonany, że dość ważną sprawą jest również to aby wiedzieć jak wyglądają kwestie zbiorów. Idealnie o tym napisano w https://gardenportal.pl/tegoroczne-zbiory-zboz-czy-sa-wyzsze-niz-w-2018-roku/ i jak dla mnie ta wiedza jest niezwykle istotna.

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.