środa, 21 września 2022

Technologie przyrostowe w sektorze lotniczo - kosmicznym w PCI

W Podkarpackim Centrum Innowacji 20 września 2022odbył się dalszy ciąg spotkań i prelekcji w ramach New SPace Leaders. Tym razem tematem przewodnim były technologie przyrostowe w sektorze lotniczo-kosmicznym.


New Space Leaders to unikalny program skierowany do uczniów i studentów z podkarpackich szkół oraz uczelni, a także innowatorów szukający nowych rozwiązań. To unikalny program regularnego wsparcia potencjału rozwojowego uczniów i studentów z Podkarpacia, w obszarze inteligentnej specjalizacji wiodącej dla województwa podkarpackiego, czyli RIS 1 – lotnictwo i kosmonautyka. 

O technologiach opowiedział mentor branżowy - Aleksander Banaś, Menadżer Techniczny Projektów w PZL-Mielec.
Redukcja ilości części i zaoszczędzony czas to jedne z niewielu stosowania nowych technologii typu SLS. Produktywność i podwyższenie jakości elementów czy części samolotowych. Produkcja opiera się na wielu etapach. Na początek jest to selekcja części poprzez konsultacje z działem odpowiedzialnym, określenie dla niej wymagań i wybór optymalnej technologii oraz materiału, ponieważ nie każda akurat pasuje do produkcji tego konkretnego. Później konieczne są testy pod kątem wymagań i ostatecznie testy w czasie lotu. Cała konstrukcja ma na względzie utrzymanie jak najlepszej koordynacji w locie i bezpieczeństwo. Wiele aspektów z tym związanych pochodzi z obserwacji przyrody i przełożenia jej mechanizmów prowadzenia się do konstrukcji maszyn. Przykładem jest tu skrzydło ptaków na bazie którego oparła się konstrukcja skrzydła samolotu. Ptaki wprawdzie nie zaginają skrzydeł do góry, ale rozczapierzają pióra na samych końcówkach. Dodatkowe małe skrzydła, zwane winglet'ami, ustawiają swoją pozycję w zależności od etapu lotu. Końcówki, po starcie w pełni obciążonego samolotu, wznoszą się w stosunku do pozycji spoczynkowej o 6 stóp czyli o 1,8 m i znajdują się powyżej górnej powierzchni kadłuba. Winglety zmniejszają opór powietrza, rośnie zasięg samolotu, zmniejsza się zużycie paliwa i stosowane są w zdecydowanej większości najnowszych samolotów. Wszystko, włącznie z konstrukcją, opiera się na tzw. optymalizacji.


















 Kinga Kuźniar

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.