Kuratorium Oświaty w Rzeszowie zorganizowało konferencję " ETOS NAUCZYCIELA" 8 listopada 2022 r. na Uniwersytecie Rzeszowskim.
Co to jest etos zawodu nauczyciela? Według Karty Nauczyciela art. 6 "Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą; wspierać każdego ucznia w jego rozwoju oraz dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego. Nauczyciel obowiązany jest kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka; dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
W starożytnej Grecji ethos czyli obyczaj oznaczał „postawę człowieka przejawiającą się w jego postępowaniu moralnym, szczególnie w stosunku do innych ludzi”4. Z postawy tej można było odczytać normy, jakimi się kierował, hierarchię wartości czy światopogląd, jaki wyznawał. Wartości te składały się na moralny obraz danego człowieka, sumowały się w pewien wzorzec, sposób bycia, styl postępowania.
Prof. dr hab. Roman Pelczar wygłosił wykład o etosie nauczyciela w Niepodległej poprzez rys historyczny. Natomiast dr hab. Krzysztof Bochenek, prof. UR odniósł etos nauczyciela do współczesnych postaw.
Po profesorskich prelekcjach odbyła się debata nauczycieli w kontekście wyzwań teraźniejszości.
- Dzieci nie są głupie i należy traktować je z szacunkiem - mówiła jedna z nauczycielek. Uwaga i skupienie się na potrzebach ucznia - dziecka może przynieść rewelacyjne efekty w postaci wychowania mądrych i wartościowych ludzi. Szkoła, oprócz domu, ma ogromne znaczenie w kształtowaniu postaw dzieci i młodzieży. Dzieciaki wiedzą wiele i nawet jeśli do końca nie rozumieją spraw dorosłych ludzi wyczuwają je instynktownie. Bywa, że nauczyciel nie potrafi opanować emocji, traci cierpliwość i używa siłowych rozwiązań w stosunku do ucznia. Oczywiście to nie powinno mieć miejsca, a jeśli się zdarza mimo wielu rozmów to oznacza zazwyczaj brak właściwego podejścia. Dziecko wynosi z domu emocje, zachowania, charakter i w tym rola nauczyciela, aby sprostać młodemu człowiekowi i uleczyć rany. Po pierwsze wypracowanie szacunku i odpowiedni przekaz najczęściej przynosi pozytywne rezultaty. Ważnym aspektem jest tu okazanie empatii i zrozumienia oraz zbudowanie zaufania dziecka. Bywa, że jest to długotrwały proces wymagający ogromu cierpliwości. Krystyna Wróblewska przywołała własne doświadczenie, w którym to jej wychowawczyni do teraz interesuje się swoimi wychowankami. - To jest klasa nauczyciela. Ostatnio zastanawiałam się dlaczego zostałam nauczycielem? - mówiła sugerując, że to właśnie pozytywne doświadczenie z nauczycielem miało na to wpływ. I trudno z tym się nie zgodzić.
Kinga Kuźniar
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.