Ciąg dalszy modernizacji taboru transportu pozamiejskiego
23 września 2025 r. podpisana została umowa na dostawę ośmiu autobusów elektrycznych w ramach projektu: „Rozwój zrównoważonej mobilności mieszkańców Związku Gmin Podkarpacka Komunikacja Samochodowa poprzez usprawnienie transportu publicznego – autobusy elektryczne wraz z urządzeniami ładowania – etap II”.
Dofinansowanie na poziomie 90% tj. powyżej 16 mln zł pochodzi z Centrum Unijnych Projektów Transportowych i zostanie przeznaczone na realizację tej inwestycji.
To kolejny etap unowocześniania usług komunikacyjnych na terenie gmin zrzeszonych w Związku. W ostatnich miesiącach intensywnie rozwijana jest infrastruktura oraz flota pojazdów – priorytetem są rozwiązania przyjazne środowisku i dostosowane do potrzeb wszystkich pasażerów.
Jeszcze we wrześniu planowany jest odbiór nowych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG). Pojazdy te wyjadą na trasy już w październiku, a ich wprowadzenie pozwoli ograniczyć emisję zanieczyszczeń oraz poprawić standard podróży na obsługiwanych liniach.
Elektryczne autobusy niskoemisyjne, przeznaczone do transportu pozamiejskiego, będą spełniać wysokie normy środowiskowe oraz wymagania związane z dostępnością dla osób z niepełnosprawnościami i rodzin podróżujących z dziećmi. Pojazdy zostaną wyposażone w klimatyzację, ogrzewanie, a także nowoczesne systemy zarządzania flotą i obsługi pasażerów. W przetargu udział wzięło dwóch oferentów.
Najkorzystniejszą ofertę, opiewającą na 22,2 mln zł brutto, złożyła spółka VERAMO S.A. z Elbląga. Realizacja dostaw planowana jest na 2026 rok.
Łączne wsparcie pozyskane w ramach trzech projektów z Krajowego Planu Odbudowy przekracza 73 mln zł. Środki te pozwolą na sukcesywną wymianę najbardziej wyeksploatowanych pojazdów oraz wprowadzenie nowoczesnych jednostek na linie zagrożone wykluczeniem komunikacyjnym. Autobusy będą obsługiwać również połączenia dofinansowane z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) – szczególnie tam, gdzie obecnie eksploatowany tabor jest zawodny lub przestarzały.
Dzięki połączeniu finansowania z KPO i dopłat z FRPA możliwe będzie również ograniczenie obciążeń budżetów lokalnych samorządów wynikających z rosnących kosztów utrzymania transportu publicznego.
Kinga Kuźniar
Źródło: ZGPKS/EXACTO sp. z o.o.



Komentarze
Prześlij komentarz