Pomocy medyczna podczas Świąt Bożego Narodzenia
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna – pomoc poza godzinami pracy przychodni
W przypadku nagłej choroby lub pogorszenia stanu zdrowia w godzinach wieczornych lub w dzień wolny od pracy, można skorzystać z dowolnego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ). Nie obowiązuje rejonizacja – pomoc można otrzymać w każdej placówce, niezależnie od miejsca zamieszkania.
Godziny pracy:
pon.–pt.: 18:00–8:00
soboty, niedziele i święta: całodobowo
Nie potrzeba skierowania ani wcześniejszej rejestracji. Pomoc jest bezpłatna w ramach ubezpieczenia.
Kiedy korzystać z nocnej i świątecznej opieki?
Do punktu NiŚOZ można zgłosić się w przypadku:
nagłej choroby,
pogorszenia się stanu zdrowia,
leczenie domowe lub leki bez recepty nie przynoszą poprawy,
choroba przewlekła nagle się zaostrza,
występuje wysoka gorączka, silny ból brzucha, uporczywy ból głowy,
pojawia się biegunka lub wymioty, szczególnie u dzieci i seniorów.
Lekarz udzieli porady w gabinecie, telefonicznie, a w uzasadnionych sytuacjach także podczas wizyty domowej. Pielęgniarka może wykonać m.in. zastrzyk czy opatrunek.
Czego możesz oczekiwać w NiŚOZ?
porady lekarskiej,
podstawowego zabiegu pielęgniarskiego,
e-recepty,
zwolnienia lekarskiego, jeśli są wskazania.
Nie otrzyma się:
kontynuacji wcześniej rozpoczętego leczenia,
recept na stałe leki przy chorobach przewlekłych,
zaświadczeń o stanie zdrowia.
32 takie placówki są na terenie naszego województwa, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby wybrać poradnię poza Podkarpaciem. Adresy punktów znajdziesz na stronie internetowej Podkarpackiego NFZ.
Nagły ból zęba w nocy? Skorzystaj z pomocy doraźnej u dentysty
Dyżurne gabinety stomatologiczne działają wieczorami oraz całodobowo w weekendy i święta. Pomagają tylko w nagłych przypadkach, gdy silny ból nie pozwala czekać do normalnej wizyty.
Godziny działania:
pon.–pt.: 19:00–7:00
weekendy i święta: całodobowo
Rejonizacja również nie obowiązuje. Wykaz dyżurów znajdziesz w wyszukiwarce „Gdzie się leczyć” lub na stronie internetowej Podkarpackiego NFZ.
Szpitalne Oddziały Ratunkowe i izby przyjęć – tylko w poważnych sytuacjach
Na SOR lub do izby przyjęć udaj się wyłącznie wtedy, gdy zagrożone jest życie lub zdrowie. To miejsca dla pacjentów w ciężkim stanie, np. po wypadkach, urazach, zatruciach czy przy silnym krwawieniu.
O kolejności przyjęć nie decyduje kolejka, lecz stan pacjenta – osoby w najcięższym stanie przyjmowane są w pierwszej kolejności. SOR nie zastępuje lekarza rodzinnego ani wizyty u specjalisty. Po udzieleniu niezbędnej pomocy pacjent jest wypisywany do domu lub kierowany na odpowiedni oddział.
Ratownictwo medyczne – numer telefonu: 112 lub 999
W przypadku zagrożenia życia natychmiast należy dzwonić na numer 112 lub 999.
Wezwać karetkę, gdy ktoś:
stracił przytomność,
ma drgawki,
ma zaburzenia rytmu serca,
doznał oparzeń, urazu lub masywnego krwawienia,
ma silną duszność lub ostry ból w klatce piersiowej,
wymiotuje krwią lub ma uporczywe wymioty.
Tu liczy się każda minuta.
Pierwsza pomoc zawsze pod ręką – w aplikacji mojeIKP
Aplikacja mobilna mojeIKP zawiera prosty przewodnik pierwszej pomocy – krok po kroku. Działa bez logowania, więc możesz z niej skorzystać natychmiast. Aplikacja jest bezpłatna i dostępna na smartfony.
Całodobowa infolinia NFZ – 800 190 590
Konsultanci odpowiadają na pytania przez całą dobę, także w weekendy i święta. Pod numerem
800 190 590 uzyska się informacje o:
najbliższym punkcie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej,
szpitalu,
dyżurującej aptece,
o najkrótszym terminie do lekarza specjalisty.
Można porozmawiać też w języku angielskim, ukraińskim i rosyjskim. Nie możesz czekać?
Można zamówić podczas rozmowy połączenie z konsultantem w innym terminie – oddzwonią. Całodobowo można skorzystać z wideorozmowy z tłumaczem języka migowego. Kto działa często on-line? Skorzystaj z wygodnego czatu tekstowego z konsultantem Telefonicznej.
Kinga Kuźniar
Źródło: NFZ Rzeszów



Komentarze
Prześlij komentarz